close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיסוי ראש

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
ואדרתשעב29/02/2012

שאלה:

שלום! אישה נשואה צריכה לכסות את הראש שלא למשוך אנשים. זקנות שיש להן שער לבן ולא תמיד השער כל כך מושך וזה לא פשוט לה להסתובב כל הזמן עם כובע חייבת לכסות?

תשובה:

הסיבה שאשה צריכה לכסות את הראש ובכלל כל דיני צניעות אינם קשורים רק לעניין של "לא למשוך אנשים", זה גם עניין פנימי, של צניעות פנימית וכו' ולכן זה לא תלוי רק בשאלה של האם למשוך אנשים, כמו שלא יעלה על דעתה של מישהי שאולי בגלל שהיא ממש מכוערת היא יכולה ללכת בלי בגדים. הצניעות היא עולם שלם, מלא שקשור להמון פרמטרים ולכן כולן מקפידות עליה.

תשובות נוספות בנושא-
נגיעה במשפחה-דחוף. לרב חניא.
על פי חז"ל אין ממש בעיה עד גיל 9. מגיל תשע יש בעיה (זו גם בעיה מבחינה רפואית, על פי חז"ל זה הגיל שבו מתחילים ל"התבייש"), מדובר בעיקר על דברים כמו מקלחת, שינה משותפת וכו'.
מעל גיל זה יש להימנע מדברים שיש בהם חוסר צניעות ממש ונגיעה יכולה להיות מותרת עד גיל 13.
לגבי הלאחר בר מצווה, יש מקום לדון בזה אחרי שנגיע לשם, עוד 4 שנים, אני מניח שאם בעז"ה יהיו לה ילדים משלה בגיל זה, הדברים ישתנו מעט.
אמונה
1) זו שאלה עצומה שאלפי אנשים בארץ, מחנכים, הורים, רבנים וכדומה, מתלבטים בה. אני מניח שההדרך הכיטובה היא ללמד ולהשפיע שהצניעות היא לטובת האדם, שהיא מועילה לבת ושזה רצון פנימי של כל אחד ואחד מאיתנו.
2) לא, בית כנסת ובית מדרש ואם לא אז בכל מקום.
3) הרבנות הראשית ובעקבותיה כל הפוסקים ללא יוצר מן הכלל פסקו וסוברים שאסור לבנות להתגייס, זה גם מסיבה הלכתית פשוטה וגם מסיבות מעשיות מאוד של בעיות צניעות וכדומה. ממילא זה וןדאי וודאי שלא מומלץ.
4) לדעתי כן, למרות שיש הרבה שסוברים אחרת.
5) כן, למה לא? זה טוב לתכנן.
קול אישה
אני חושב שמכיוון שמדובר בבעיית צניעות, הרי שאין הבדל אם שרים מול גברים יהודיים או לא, אולי אין בזה את הבעיה של לפני עיוור, אולם יש בעיית צניעות בעצם השירה.
עינוג
אכן לגברים יש איסור חמור של אוננות בגלל שיש בזה הוצאת זרע לבטלה שזה איסור חמור מאוד. ישנן נשים שחושבות שבגלל זה מותר לנשים לאונן, אולם צריך לדעת שגם אם אין את אותה חומרת איסור כמו אצל הגברים (כי אין הוצאת זרע לבטלה), עדיין אסור לנשים לאונן. נשים, בדיוק כמו גברים, מצוות לשמור על טהרת המחשבה... והרי בזמן האוננות המחשבה משתתפת בעניין וחושבים על דברים גסים וכו'... וזה איסור לנשים בדיוק כמו לגברים. כמו כן, עצם העיסוק באותם דברים שלא במקום מצווה (דהיינו בזמן שאיש ואשתו ביחד). הוא איסור וחכמים אסרו לראות/ לחשוב/ לדמיין דברים שקשורים לעריות גם בלי המעשה עצמו. בנוגע לעניין שבעלך הרבה נסיעות, הרי האוננות לא תביא לך סיפוק מלבד הנאה רגעית, הרי כל אישה עוברת תקופות ארוכות שבה אסור לה להיות עם בעלה, כמו תקפת הידה, תקופות שאחרי לידה וכו', כך שרמת האיסור אינה נקבעת על ידי המצב הפיזי- להיפך, חכמים אומרים שככל שאדם נמנע מלחשוב ולספק את היצר (שלא במקם מצווה, כמובן), הרי שהיצר מרפה ממנו ולהיפך. אוננות מוגברת בזמן שבעלך לא נמצא רק תביא ליותר מחשבות, ליותר צורך בסיפוק ואולי לנפילות חמורות, כמו אתרים לא צנועים, סרטים וכדומה.
הכשר למקררים?
ההתקדמות הטכנולוגית מציבה אתגרים לא מעטים בשימוש במכשירי חשמל, עד כדי כך שאנחנו זקוקים היום ל"הכשר" גם למוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים, ולא רק ל"אוכל".

יש לכך כמה סיבות-
מבחינת צורת הפעולה - בעבר המכשירים עבדו בשיטות מכניות פשוטות של on-of, היום הכול הופך למערכות דיגיטליות מורכבות. גם משחק אלקטרוני קטן כמו סביבון מנגן מכיל שבבים עם תוכנות דיגיטליות מסועפות.

מבחינת צורת ההפעלה - בעבר היה הכול בהפעלה יזומה - באמצעות לחצנים. היום העולם עובר יותר ויותר להפעלה אוטומטית, חיישני נפח ותזוזה, רגשי טמפרטורה, חיישני לחות ועוד.

מבחינת מזעור הרכיבים - קיימים חיישני טמפרטורה בגודל מילימטר בודד, רכיבים רבים בתוך המוצרים הם מוסתרים ואינם נראים לעין. לכן נדרשת מקצועיות רבה לעמוד על קיומם ותכונותיהם. שבבים בני כמה מילימטרים מכילים אלפי, או אפילו רבבות פקודות חשמליות, תנאים וצירופי קודים.

מבחינת צורת בניית המוצרים - הרכיבים הדיגיטליים נבנים חלקים על גבי חלקים, על בסיס יחידות מוכנות במפעלים שונים שמייצרים מיליוני מוצרים זהים ומועברים לצרכים מגוונים. כל רכיב יכול להכיל מיליוני פקודות מורכבות שחוברו על ידי כמה צוותים ללא קשר אחד לשני, כשגם הם עצמם מתבססים על חלקים קודמים (רוטינות) שאינם יודעים את כל פעולותיהם, אלא רק את הרלוונטי לעבודתם. מחירי המוצר הזולים, מושגים אודות לטכנולוגיות העתקה פשוטות ולייצור המוני של מוצרים בסין.

מסיבה זו פעמים רבות יצרן המכשיר עצמו אינו מודע לכל הפונקציות של הרכיבים הדיגיטליים (שלפעמים מיוצרים במפעל במדינה אחרת על ידי סודות מקצועיים) או לצורות פעולתו המדויקת של המכשיר. קל וחומר שהיבואן אינו יודע, ועל אחת כמה וכמה שאין באפשרותם של המוכרים והטכנאים להיות בקיאים ברכיבים השונים ובפונקציות שלהם.

רוב המוצרים מגיעים כל זמן מה בגרסה מעודכנת ('וריאציה') כאשר כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר השינויים והעדכונים שנעשו.
נדרשת מומחיות מיוחדת וסייעתא דשמיא רבה, כדי לאתר ולעמוד על כל הרכיבים השונים הרלוונטיים לנידונים ההלכתיים של מוצרים בשבת. בהמשך יובאו כמה דוגמאות כטיפה מים המכשלות שעלולים להיות ללא בדיקה מקצועית של מומחים יראי שמיים.
כל זה נכון הן למוצרים ביתיים, כמו מקררים לשימוש בשבת, מקפיאים, מזגני אינוורטר, מיחמים, תאורה, מערכות סינון, מיני ברים, כיריים גז, מערכות חימום שונות ועוד.
הן למוצרים הנלווים לבית כמו משאבות מים, מדי מים, מערכות אזעקה ועוד.
הן בחוץ, כמו פנסי רחוב, שערים ודלתות אוטומטיים, מערכות שונות בבתי מלון ועוד.
והן בצרכים מיוחדים, כמו מוצרי עזר לנכים ומוגבלים, לחצני קריאת צוות סיעודי, אזיקים אלקטרוניים ועוד.

מה המיוחד בהכשר של משמרת השבת
ארגון 'משמרת השבת' משמש בשני כובעים. כובע אחד הוא המחקר ההלכתי והטכני על כל מוצר והעברת המידע והוראות הרבנים לציבור, כובע שני הוא פיתוח ואישור מוצרים והתקנים לשבת. ב'משמרת השבת' עושים הבדלה מוחלטת בין שני הכובעים הללו.
כאשר מבררים את המציאות הטכנית וההלכתית ומעבירים את המידע לציבור, לא עושים 'חומרות'. מעבירים את הניתוח הטכני וההלכתי לרבנים, מקבלים מהם את ההוראות, ומעבירים אותם לציבור כמו שהם. כאשר דעות הרבנים חלוקות, משתדלים להביא לציבור את העמדות השונות, ומציעים לכל אחד את האפשרות שיעבירו לרב שלו את הנתונים הטכניים והניתוח ההלכתי כדי שיכריע לו את ההוראה למעשה.

אך כאשר מגיעים לפיתוח או אישור מוצרים, לעולם לא יינתן אישור אם הוא לא תואם את עמדות כל הרבנים לכתחילה. אם יש שיטה של פוסק מסוים או מנהג של עדה מסוימת האוסר את השימוש לכתחילה או אפילו חושש שיש בדבר מכשול כל - שהוא, לא יאושר המוצר. גם אם הושקעו בו מאות שעות מחקר ופיתוח.

הגישה הכללית של משמרת השבת באישור ובפיתוח מוצרים היא, לנתק באופן פיזי ומוחלט את כל החיישנים והרישומים הדיגיטליים ולא להסתפק בשינויי תוכנה שיגרמו לכך שלא תהיה כל משמעות בשבת לרישומים. הסיבה המרכזית לעניין נעוצה במוסבר לעיל על כך שכמעט לא ניתן להגיע לכל האפשרויות הגלומות בכרטיסי הפיקוד השונים ולעמוד על משמעותן. פיקוח כזה מחייב לסמוך על בדיקות מדגמיות ללא בקרה אמיתית על כל המערכת.
לגבי אחאב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל בלתי ניתנת לכפרה.